بررسی علل خروج هیترهای فشار قوی در نیروگاه بخار، ‏تأثیرات آن و ارائه مدل بهبود سیکل

پایان نامه
چکیده

در طراحی اولیه نیروگاه بخار جهت افزایش کارایی نیروگاه وبالا بردن راندمان،دمای آب تغذیه ‏ورودی به بویلررا بوسیله هیترهای آب تغذیه بالا می برند.با توجه به عمر بالای نیروگاههای بخار در کشور ‏به تبع هیتر های آب تغذیه نیز دچارخرابی می شوند.با خارج شدن این اجزاءاز سیکل نیروگاه بخار،میزان ‏راندمان وتوان خروجی وهزینه های تولید دچار تغییر می شوند. در این تحقیق برای بررسی تغییرات یاد ‏شده نیروگاه بخار 250مگاوات شهید رجایی قزوین موردمطالعه قرار گرفته است.‏ با تجزیه و تحلیل انرژی ،اگزرژی نیروگاه بخار در بار کامل نتایج نشان می دهند که تلفات انرژی به ‏محیط در کندانسور به مقدار341/1مگاوات می باشد در حالی که در دیگ بخار این مقدار58/88 مگاوات ‏می باشد اما نرخ بازگشت ناپذیری دیگ بخار بیش تر از کندانسور می باشد . همچنین راندمان اگزرژی ‏دیگ بخار46/24%و کندانسور 87/78% می باشد باکاهش دمای آب تغذیه ورودی به بویلر به میزان 45درجه سانتیگراد‏راندمان سیکل به 34/43%کاهش می یابد .در حذف هیترها دو سناریو در نظر گرفته شده که در سناریو ‏اول سیکل بدون سیستم کنترلی بوده ودر سناریو دوم سیستم کنترلی اصلی عمل می نمایددر حالت اول ‏راندمان2/8%کاهش ودر سناریوی دوم3/7%کاهش می یابد.درنهایت خصوصیات فنی و اقتصادی باحذف ‏هیترهای فشار قوی آب تغذیه به طرزقابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

آنالیز اکسرژی اجزای سیکل نیروگاه بخار

در این مقاله اجزای سیکل بخار نیروگاه حرارتی لوشان با سوخت گاز طبیعی از نظر اکسرژی مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته اند و دو عامل تلفات و بازده اکسرژی که معیارهای عینی برای ارزیابی سیستمها می باشند، برای اجزای سیکل بخار محاسبه گردیده است. نتایج بررسی نشان می دهد که دیگ بخار نیروگاه که شامل فرآیند انتقال حرارت و احتراق می باشد مهمترین عامل نابودی اکسرژی می باشد.

متن کامل

بهینه‌سازی سیکل نیروگاه بخار بازتوانی‌شده با استفاده از تحلیل ترمواکونومیک

Feed-water heating repowering is defined as using gas turbine(s) flue gasses energy for recovery by steam plant feed water heaters. Minimizing related total cost in new thermal system is the critical subject, beside of this purpose an optimal balance between capital cost investment and exergy destruction should be considered. In this research feed water heating repowering modeling of Shahid Ra...

متن کامل

بهبود پایداری ولتاژ در شبکه های قدرت با کنترل ولتاژ شین فشار قوی نیروگاه

یکی از ابزارهای کنترل ولتاژ در شبکه های قدرت، رگولاتور پیشرفته کنترل ولتاژ شین فشار قوی نیروگاه است. با استفاده از این رگولاتور، پایداری ولتاژ را می توان بهبود بخشید. در این مقاله روش تنظیم پارامترهای این رگولاتور به منظور بهبود پایداری ولتاژ مطالعه شده است. الگوریتم پیشنهادی بر روی دو شبکه آزمون، یکی 22 شین و دیگری 118 شین ieee، آزمایش شده است.

متن کامل

بررسی خوردگی سایشی تسریع شده با جریان سیال در لوله های اکونومایزر فشار قوی بویلر واحد یک نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان

خوردگی سایشی تسریع شده با جریان سیال بیش از 30 سال است که در جهان شناخته و وقوع آن در انواع نیروگاههای هسته­ای، بخار و سیکل ترکیبی گزارش شده است که با توجه به این قدمت راهکارهای کنترل و یا رفع آن بسیار مهم است. در این پژوهش خوردگی سایشی تسریع شده با جریان سیال آب گرم (تک فازی) در لوله های اکونومایزر فشار قوی در ساختمان بویلر نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان با بررسی ظاهری، ابعادی و ریز ساختاری؛ در خم ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی - دانشکده مهندسی مکانیک

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023